Jak připravit karavan na novou sezonu

Jak připravit karavan na novou sezonu

8 typů co zkontrolovat na karavanu a obytným autě před sezonou.

Jaro je tady, ptáci zpívají, tráva se začíná zelenat a cestovatelská a karavanová sezona 2019 je za rohem. Jak připravit karavan na nadcházející sezonu a co všechno je dobré a nutno zkontrolovat před prvním výjezdem se dočtete v nadcházejícím článku.

1. Kontrola autobaterie- ujistíme se, že je baterie odpojená od všeho alespoň dvě hodiny a změříme napětí baterie. Jedním z mnoha produktů k měření je např. tento voltmetr.

Níže uvedená tabulka ukazuje spojitost mezi Volty (napětím) a kapacitou baterie.

12.8 V 100 %
12.6 V 75 %
12.4 V 50 %
12.2 V 25 %
12.0 V 0 %

 

Jestliže napětí autobaterie klesne pod 12,5V je nutno baterii dobít. 

Jestli že jste naměřili 12.0 V a méně s největší pravděpodobností je vaše baterie špatná a bude ji nutno vyměnit.

 

V případě že je baterie v pořádku anebo že jste ji dobyli, připojíme ji zpět. Zkontrolujeme kontakty jestli nejsou zkorodovány nebo znečištěny. Když jsme ujištěni že je vše v pořádku, můžeme se přesunout k testování systému uvnitř karavanu (světla svítí, pákové baterie tečou atd.).

 

2. Kontrola potrubí a sterilizace vodního systému – ujistíme se, že nikde neuniká voda a nikde nejsou škody po úniku vody. Poté se může začít s vyčištěním a sterilizací vodního systém karavanu. Do plně naplněné nádrže vsypeme čistič vody . Vodu je nutno pustit aby se přípravek dostal do každého vodního potrubí, po dvou hodinách systém kompletně vypustíme. Zbytky tohoto přípravku jsou neškodné, proto není nutný další proplach. 

 

3. Kontrola oje (pouze pro obytné přívěsy)– zprvu jen opticky zkontrolujeme jestli žehlička není někde poničená. Poté přejdeme k brzdovému lanka ujistíme se, že není roztřepené nebo rozbité. Pokud je roztřepené nebo přerušené je nutné lanko vyměnit. Stabilizační kolečko jednoduše zkontrolujeme tím, že ho protočíme nahoru a dolu a ujistíme se, že nezadrhává a nejsou zde jiné problémy. Poté se přesuneme ke kontrole ruční brzdy karavanu. Ujistíme se, že brzda jde zatáhnout a zpět do pozice uvolněno bez sebemenších problémů.

 

4. Kontrola pneumatik – jelikož karavany stojí dlouho na jednom místě, zprvu jen opticky zkontrolujeme obecný stav bočních stěn pneumatik. Jestli nemají trhliny a nejsou nějak poškozené. Jestliže Vaše pneumatika má trhliny, je nutno ji vyměnit. Poté můžeme začít s měřením tlaku v pneumatikách (včetně rezervy), které budete muset s největší pravděpodobností po zimě dofouknout. Také se musí prověřit hloubka vzorku a správné utažení šroubů kol.

5. Kontrola motoru a světel (u obytných aut)– Nejprve zkontrolujeme hladiny všech kapalin a ujistíme se, že jsou nádrže naplněné. Pokud nevíte, co Vaše obytné auto vyžaduje, podívejte se do příručky nebo se obraťte na svého karavanového dealera. 

Zde jsou tekutiny, které je potřeba zkontrolovat:                                    

                                                                        Posilovač řízení

                                                                         Chladící kapalina motoru

                                                                         Motorový olej

                                                                         Brzdová kapalina

                                                                         Ostřikovač čelního skla

 

Před spuštěním motoru se ujistíme, že hladina oleje je správná. Přece jenom byl pravděpodobně celou zimu nepoužívaný. Před spuštěním zkontrolujte prostor výfuku jestli neuvidíte nějaké problémy. Pokud je vše v pořádku, nastartujte a nechte motor běžet nějakou dobu. Nemusí běžet na plnou zátěž, ale musí běžet, aby se motor připravil na sezónu. 

 

Kontrola vnějších světel je ve většině případech práce pro dva. Ujistíme se, že jsou světla funkční, ale také zároveň že nejsou nikterak rozbité krytky na světlech. Pokud jste nalezli nějaké poškození, na našem webu máme výběr jak, světel koncových , světel pozičních, tak i velký výběr žárovek.

 

6. Kontrola světel (u obytných přívěsů)– nejprve kontrolujeme jestli přípojka není rozbitá, zkorodovaná nebo jinak poškozená. Jestli jsme spokojeni, můžeme zapojit elektriku ke karavanu a zkusit jestli veškerá světla a směrovky fungují. Toto je ve většině případech práce pro dva. Ujistíme se, že jsou světla funkční, ale také zároveň že nejsou nikterak rozbité krytky na světlech. Pokud jste nalezli nějaké poškození na našem webu máme výběr jak světel koncových, světel pozičních, tak i velký výběr žárovek.

 

7. Kontrola plynu –  zkontrolujeme jestli je regulační ventil v pořádku, stejně tak jestli jsou plynové hadice nepoškozené. Jestliže jste našli nějaký problém, vyměňte okamžitě. Jestliže je vše v pořádku, můžeme zapnout sporák. Jestliže je barva plamene modrá, je vše v pořádku. Jestliže je barva plamene žlutá, vypněte okamžitě a kontaktujte svého karavan dealera. Také zkontrolujte detektor kouře jestli funguje a vyměňte baterie za nové. Jestliže Váš karavan nemá detektor kouře, je dobré nějaký pořídit. Je přece jenom levnější pořídit detektor než pak celý karavan. Na našem webu pro Vás máme k dispozici detektor kouře, který má jednoduchou montáž, žádný kabel, krátká reakční dobu a v průměr 11 cm. Také hasící přístroj by měl být nedílnou součástí každého karavanu. I když nejde ve většině zemí o povinou výbavu, v krizové situaci se bude hodit.

 

8. Zkontrolujte si doklady a pojištění

Poslední bodem je třešnička na dortu pro každého karavanistu, a to umytí Vašeho „miláčka“ Vše potřebné od šamponu, kartáčů, mopů a mnoho dalšího naleznete na našich stránkách.

Odeslat článek známému   Vytisknout