Svépomocná oprava bojleru 3. generace
Hledání poruchy je komplikované, protože se jedná o relativně složité zařízení. Proto by měl každý raději vyhledat odborný servis, zejména, pokud je zařízení v záruce. Ne všichni ovšem tu možnost mají, někdo má servis daleko, nebo to nezvládne časově a protože vím, že jsou mezi námi velmi šikovní kutilové, kteří s možností dodávky potřebného dílu dokáží defekt najít a odstranit.
Tento text je složitý to i pro mne z hlediska popisu, proto se nebudu věnovat starším řadám bojlerů před rokem 1993. Pokud bude někdo potřebovat pomoci se starším typem, vyřešíme to individuálně.
Základem hledání je kromě kontroly průchodu přívodu vzduchu a odvodu spalin jednoduché schéma, ze kterého je patrné, jak je bojler zapojen mimo elektronický mozek, který je neopravitelný, musí se vyměnit celá elektronika. Neopravitelný je i elektronický zapalovač, pokud se porouchá, musí se opět vyměnit celá elektronika. Pokud si rozkliknutím otevřete obrázek, kromě schématu mapka jednotlivých pinů zapojení. Pokud musíme sejmout pinové konektory, činíme opatrně, rovným tahem, nikdy netaháme za dráty a střežíme, zda jsme nepoškodili jednotlivé piny. Kdybychom je už museli rovnat, v každém případě se musí bojler odpojit od zdroje 12V, jinak můžeme vyzkratovat osazení elektroniky, což ji může nenávratně poškodit.
Elektronické srdce bojleru Pokud je rozebíráno tělo bojleru, sundává se víko, musí se vždy vyměnit těsnění mezi válcem a víkem. Prosím, čtěte velmi pozorně, chybný zásah do zařízení může vést k velkým škodám na zařízení. V žádném případě neneseme odpovědnost za chybný a neodborný zásah a znovu odkazujeme na povinnost spotřebitele obrátit se s defektem na odborný servis.
Sokl zapalovací svíčky. Pinová pole jsou rozlišena barevně, jednotlivé piny očíslovány. Běžným testerem se dostaneme na kontakty, aniž bychom museli pinové konektory sejmout, ale pro některá měření je třeba konektory sejmout. Velmi pozorně čtěte každou větu postupu.
Zelená dioda po zapnutí bojleru nesvítí:
- Pojistka - na obrázku je patrné umístění vyměnitelné skleněné trubičkové pojistky 1,6A. Její průchodnost můžeme proměřit mezi pinem kostry na panelu J1 pin 2 a na prostředním panelu J2 na pinu 6. Pokud je pojistka v pořádku, voltmetr ukazuje palubní napětí, to musí být mezi 10 a 16V.
- Ovládací knoflík - při nastaveném ohřevu je palubní napětí na pinu 5 prostředního panelu
- Zelená dioda svítí, ale bojler nejde
Ovládací knoflík 302/131-1 - první možností je, že teplota vody v bojleru je vyšší, než je nastavená na ovládacím knoflíku. Můžeme nastavit knoflík na 70°C. Pokud bojler stále nejde, změříme odpor na žlutém panelem pin 4 a 5 při sejmutém konektoru (!). Odpor ovládacího dílu při nastavení 25°C 2,2 kiloohm a při 75°C hodnotu 0 ohmů. Pokud neukazuje, pravděpodobně je v poruše ovládací panel.
Teplotní senzor NTC (oranžový kabel)- sejmeme konektor a změříme odpor mezi pinem 4 a 8. Při teplotě pláště bojleru 25°C naměříme hodnotu 10 kiloohmů, při 75°C naměříme 1,4 kiloohmů. Pokud ukazuje ohmmetr jiné hodnoty, můžeme zkusit odhalit závadu přemostěním senzoru NTC
Svítí současně zelená i červená dioda
Odpojte okamžitě bojler. Může být poškozena elektronika, nebo ovládací knoflík.
Opět může být defekt elektroniky, zapalovač musí reagovat maximálně po 5 sekundách. Zapalovací svíčka nemusí správně sedět na soklu. Může být poškozen izolátor zapalovací svíčky. Elektrody svíčky mohou být špatně nastaveny, předepsaná vzdálenost je 2,5 mm.
Magnetický ventil 302/122-1 - Sejmeme konektor a změříme ohmmetrem odpor mezi pinem 10 a 11 na šedém panelu J1. Hodnota by měla být 8-8,5 ohmů. nenaměříme-li, je vada magnetického ventilu. Ventil lze otestovat připojením plus kontaktu na pól 11 a mínus kontaktu na 10 šedého konektoru. Ventil se slyšitelně otevírá.
Zelená dioda svítí, všechny ostatní funkce zapalovač, magnetický ventil jsou v pořádku, ale hlásí chybu
Magnetická cívka - odpojíme konektor, ohmmetrem změříme odpor mezi piny 10 a 12. Pokud je cívka v pořádku, měli bychom naměřit hodnoty mezi 310 a 340 ohmy. Plyn - zkontrolujeme přívod plynu, plynová láhev, ventil, síto magnetického ventilu. Zapalovač nebo zapalovací cívka - nastavit polohu, otestovat svíčku. To lze mimo karavan dělat při sejmutém víku.
Poškození pláště například mrazem
Poškození pláště například po zimě změříme průchodností pinů 4 na panelu J3 a 5 na panelu J1. Jsou li tyto dva piny elektricky spojeny (zkratovány), pravděpodobně došlo k zamrznutí obsahu, který zdeformoval plášť bojleru a ten se musí vyměnit.
Hořák 302/121-1 Jednotlivé funkce lze otestovat přemostěním některých obvodů, musí se však postupovat opatrně a s rozmyslem. Lze například přemostit relé propojením J2-6 a J1-11, nebo zapalovače J2-6 na J3-3. Tím můžeme vyloučit poruchu jednoho nebo druhého. Nezapomeňte na čekací čas zapálení bojleru cca 5-10 sekund. Postupujte pomalu, dejte pozor na správnou montáž všech těsnění, utažení plynových rozvodů a pokud vám tento návod pomohl při hledání závady, nebo naopak jste zjistili, že něco chybí, napište mi prosím na mail, nebo zavolejte.