Váš košík je prázdný
Bojlery v technických detailech
Topení a bojler v jednom s plynovým na přání elektrickým ohřevem
Mezi nejčastější dotazy, které poslední dobou dostávám se vyskytuje téma teplá voda v karavanu. Lidé se snaží vyhnout se instalaci bojleru a nahradit jej vyhřívacími ponornými tělísky za katalogu. Nabízím základní průřez nabídkou bojlerů pro karavany, obytné vozy, ale třeba i pro využití v malých chatkách, maringotkách, buňkách a dalších zařízeních, jejichž majitele již napadlo, že některé součásti karavanů mají něco společného s jejich zájmy.
Ponorný elektrický ohřívač
Ponorná tělesa ale nenahradí plnohodnotně bojler na vodu, protože ohřejí vodu velmi pomalu, navíc jen maximálně do 40°C. Slouží spíše pro ochranu vodní nádrže před mrazem. Prodávají se v několika příkonech od 75W do 250W. Udělali jsme pokus ohřát vodu v nádrži a zjistili jsme, že ohřev trvá, logicky podle výkonu, velmi dlouho. V nabídce je i verze na 12V s příkonem 75W, ale tu je možno používat jen během jízdy, protože jednoduchým výpočtem zjistíme, že má spotřebu v íce, než 6A, což by bylo pro každou baterii během několika hodin smrtelné. Přesto i tyto ohřevy mají své uplatnění.
Klasický nízkotlaký elektrický bojler 3 litry
Nejlevnější verzí klasického bojleru na 220V je Elgena s obsahem 3 litry s příkonem od 200 do 660 W. Bohatě postačí do karavanů, pokud potřebujete ohřev jen pro umytí nádobí, nebo k umyvadlu. Má regulaci na tělese a při ohřátí vody na plný výkon dá až 8 litrů vody kolem 35°C. Navíc při příkonu 660W dochází poměrně rychle k dalšímu ohřevu. Stejný model bojleru se vyrábí i na 12V, ale opět je třeba zvážit použití, protože příkon 200W, tedy 17A je pro akumulátory, které mají možnost okamžitého nabití. Tedy opět spíše za jízdy
Klasický nízkotlaký s průchodem pro ohřev od teplovzdušného topení
Nejznámějším bojlerem je typ Truma s vypínačem na panelu. 330W příkonu při obsahu 5 litrů je parametr, který nijak neovlivní odběr proudu při případně snížené hodnotě jističe zásuvky v kempu, protože výpočtem zjistíme, že odběr proudu je kolem 1,5A. Navíc má možnost připojení na systém oběhu teplého vzduchu karavanu, což nemá pro ohřev velký význam, ale jistě napomůže k rychlému ohřátí vody a zabrání zamrznutí vody. Návod k Truma ve formátu *.pdf je zde.
Elgena s obsahem 6 litrů a příkonem 660W
Výkonnější je typ Elgena s obsahem 6 litrů a příkonem 660W. Takhle velký bojler již bez problémů umožní sprchování, tak jako jeho malý bráška má regulaci teploty a patří k nejprodávanějším. Ke všem typům Elgena a Truma lze u nás koupit náhradní obaly (když v zimě zamrznete) i ohřívací tělíska. Návod k bojleru Elgena najdete zde.
Vychytaná vodní centrála
Vlajkovou lodí mezi bojlery je vodní centrála 5 litrů, 800W. Je výhodná pro ty, kteří se nemohou vždy spolehnout na to, že vypustí vodu před zimou, navíc výkonem 800W už dokáže poměrně rychle ohřát obsah. Má možnost regulace teploty a všechny možné ochrany před přehřátím, přetlakem a co je nejcennější, bojler se při poklesu teploty obsahu sám vypustí, takže prakticky nemůže dojít k zamrznutí obsahu a poškození pláště.
Nezávislý plynový bojler Truma
Do vyšší třídy patří nezávislý plynový bojler Truma 10 nebo 14 litrů s možností kombinace s elektrickým ohřevem. (nelze vybavit dodatečně). Je to bojler již opravdu automatický, teplotu nastavíte od 30 do 70°C a pokud má bojler zdroj proudu 12V, plná automatika se stará o to, aby bojler dal to, co se od něj očekává.
Kombinovaný bojler s topením Truma Combi
Opravdu komfortní a luxusní všestranné zařízení je bojler kombinovaný s teplovzdušným vytápěním, přičemž bojler může být pro vytápění i bez vody. Je možné koupit i bojler s elektrickou spirálou. Vytápění je plynule regulovatelné, teplotu vody volíme 40 nebo 60°C. Tento bojler je finančně i prostorově výhodnější, než použití separátních zařízení, pokud stavíme nový vůz a chceme jej osadit topením a plynovým ohřevem vody. Občas se vyskytují dotazy na možnost vytápění, nebo ohřevu 12V. Je to tak energeticky náročné, že se k tomu prakticky nepřistupuje. Navíc při připojení na 220 je takový ohřev prakticky nepoužitelný, protože transformátory s velkým zatížením jsou dost velké a také drahé. I když obojí není úplně nemožné, je lépe si rozmyslet, jestli instalaci, neuděláte, tak jak je to již vymyšleno. Popisy jsou zjednodušené, jsem připraven na další dotazy pro rozšíření informací i pro ostatní naše návštěvníky. Bez vašich dotazů by tyto přehledy nikdy nevznikly.