Daleko jednodušší, než situaci řešit je zabránit jejímu vzniku. Zde bych chtěl uvést několik příčin rozhoupání karavanu a možnostem, jak tomu zabránit:
- úplně nejčastější příčinou rozhoupání karavanu a jeho neklidné jízdy je nesprávné, nebo lépe nedostatečné nahuštění pneumatik. Mnoho lidí se domnívá, že postačí nahustit pneumatiky na stejnou hodnotu jako auto. Je třeba prostudovat údaje výrobce a pneumatiky nahustit na správnou hodnotu. Praxe ukazuje, že je lepší tuto hodnotu lehce překročit, přičemž použití dusíku se doporučuje. Překročení o 10% hodnoty tlaku je stejné, jako rozpětí teplot při vysokých teplotách pneumatiky při zahřátí v letním období a za jízdy. úplně nejvýhodnější je použití tzv. céčkových pneumatik pro dodávky, konstruovaných pro vysoká zatížení. Čím je větší tlak v pneumatikách, tím se stává vlek stabilnější, ovšem nesmí překročit povolené hodnoty. Možná nějaký odborník bude protestovat, ale toto jsou zkušenosti z praxe. Ještě bych chtěl dodat, že pneumatiky musí být v dobrém stavu bez prasklin a s dobrým vzorkem, že je dobré dodržet max. životnost 8 let. Tabulku nosností pneumatik najdete zde.
- úplně samozřejmou podmínkou bezpečné jízdy je samozřejmě dodržení předepsané rychlosti a použití správného vozidla pro tažení při celkové hmotnosti přívěsu uvedené v TP. Čím větší vůle v údajích hmotnosti, tím menší pravděpodobnost problémů při jízdě.
- Jednou z možností stabilizovat obytný přívěs za vozidlem je použití stabilizátoru AL-KO nebo Winterhoff. Jízda se stabilizátorem je komfortnější a snižuje riziko rozhoupání. V naší nabídce jsou stabilizátory za opravdu bezkonkurenční ceny, najdete je v katalogu on-line shopu.
- Dalším technickým opatřením ke stabilizaci karavanu je použití kolových tlumičů, pokud na kolových jednotkách nejsou. Technické řešení nabízím pro každého individuální pro konkrétní karavan.
- Už mě nenapadá další možnost opatření kromě správného vyvážení přívěsu a vyhnutí se naložení horních skříněk a tím zvýšení těžiště. Pokud vás něco napadá, ozvěte se.