DuoControl (CS) - Secumotion - Monocontrol

DuoControl (CS) - Secumotion - Monocontrol
Aby v tom nebylo pořádně jasno, Truma vyvinula další systém regulátoru. Nazvala jej Duo-Control. Vzhledově vypadá jako SecuMotion, ale podobnost je jen náhodná a navíc ten už se nevyrábí.

Speciální regulátory pro karavany

 

Rozdíly mezi speciálními regulátory
                         provoz i během jízdy       přepínání lahví  
Monocontrol CS                    ano               jen s Duocomfort
Duocontrol CS                     ano                    ano
Caravan regulátor                 ne                     ne
Secumotion                        ano               jen s Duocomfort
Duo-Control                       ne                     ano

 

Duo-Control jen pokud karavan stojí!

Duo-Control jen pokud karavan stojí!

Aby v tom nebylo pořádně jasno, Truma vyvinula další systém regulátoru. Nazvala jej Duo-Control. Vzhledově vypadá jako SecuMotion, ale podobnost je jen náhodná a navíc ten už se nevyrábí. Ta vychází z podobnosti konstrukce, a to je pevná montáž regulátoru na ocelovou trubku a následné připojení k plynové bombě vysokotlakými hadicemi.

 

Tady podobnost se SecuMotion končí

Začíná podobnost s dřívějšími systémy jako je Duomatic, nebo Triomatic, které se kupují proto, aby rozespalý kempující nemusel v noci vstávat a jít přepínat mezi láhvemi, nebo co je ještě horší, přehazovat regulátor z jedné láhve na druhou. Plyn totiž se železnou pravidelností dochází v noci, a se zlomyslností sobě vlastní, když je venku třeba deset pod nulou, samozřejmě za předpokladu zimního kempování. To je pak manipulace s plynem opravdovým zážitkem. Zákazníci vždycky s gustem popisují, jak poslední těsnení prokluzuje mezi prsty, aby se schovalo do sněhu, přičemž tuhnou prsty, skrz pyžamo to taky pěkně pofukuje, není vidět na krok, baterka skomírá, za těch 20 minut, co to zvládá se slušně probudí, ale můžeme říci, že to patří ke kempování. Hlavně pro mladé to není žádný problém. Takže jak jsem se zmínil, podobně jako jiné systémy Duo-Control přepíná automaticky z prázdné láhve na plnou.

 

Všechny varianty Duo-Control

Všechny varianty Duo-Control

Stav přepnutí je možno kontrolovat. DuoControl se vyrábí narozdíl od SecuMotion v obou variantách 30 i 50 mbar i s adaptéry pro 8 nebo 10 mm systémového vedení. DuoControl je schválen pro použití v celé EU podle normy 13786. Pro DuoControl není problém ani větší spotřeba plynu, je stavěn až na průtok plynu 1,5kg za hodinu. Podobně jako u SecuMotion je připojení lahví vysokotlakými hadicemi s různými evropskými koncovkami. Lze tedy podobně jako u SecuMotionu koupit více hadic a podle národních plynových koncovek tyto hadice libovolně přehazovat. Truma s těmito hadicemi kryje celou Evropu. Truma k tomu dodává i klíč. DuoControl se montuje napevno na stěnu, čímž se dá ušetřit i místo a v každém případě je montáž hadice narozdíl od rozměrného regulátoru uživatelsky přívětivější.

 

DuoControl disponuje snadným přepínáním lahví na vlastním regulátoru. Duo-Control disponuje vlastním připojením pro test těsnosti. Není třeba dalších přípravků. Duo-Control se dá dovybavit podobně jako SecuMotion dalšími doplňky pro vyšší komfort, například EisExem, plynovým přepínačem, nebo ukazatelem stavu.

 

Kdy za jízdy a kdy ne?

 

Pro všechny vozy přihlášené od roku 2007 platí, že mohou topení používat za jízdy, jen jsou li vybaveny SecuMotion, Monocontrol nebo Duocotrol CS. S Duo-Control, tedy s regulátorem, o kterém nyní píši, je dovoleno provozovat topení jen při stání.

 

Pro vozidla vyrobená před rokem 2007 platí jakási výjimka, že mohou topit během jízdy, i když jsou vozidla Duo-Controlem vybavena dodatečně. Nad tím zůstává trochu rozum stát, ale jsme v Evropě a ne všechno tady vychází z čisté logiky. Úplně jinak je to ve Francii, kde prostě bez výjimky, pokud nemáte ve voze SecuMotion nebo Duocontrol CS, nesmíte za jízdy topit vůbec. Navíc místo této podivné výjimky mají další, a to že vozidlo musí mít první přihlášení po 1.1.2006.

 

Tlaková hadice bez bezpečnostního ventilu

Hadice  pro caravanregulátor bez ventilu

Všechny zmíněné regulátory se od dřívějších liší tím, že regulátor není přišroubován na plynové láhvi, ale na hadici. Pokud není hadice určena pro provoz během jízdy, může být standardní. Pokud se užívá během jízdy, musí být vybavena bezpečnostním uzávěrem, který v případe nenadálé události plyn uzavře.

 

 

 

Tlaková hadice s bezpečnostním ventilem

Hadice  s bezpečnostním ventilem

Pro provoz regulátoru Monocontrol CS, Duocontrol CS a Secumotion, jakož i pro všechny regulátory určené pro provoz během jízdy se smí použít pouze hadice s bezpečnostním ventilem. Hadice podléhají přísnému režimu výměny nejpozději po 10 letech provozu.

 

Upozornění a technická data

 

DuoControl není určen (v SRN) pro mobilheimy a pro profesionální použití.

 

Technická data

  • Vstupní tlak: 0,6 - 16 bar
  • Výstupní tlak: podle varianty 30 nebo 50 mbar
  • Průtok max : 1,5 kg/h
  • Vstup závit M20 x1,5 venkovní
  • Výstup závit 8 mm nebo 10 mm

 

Tak takhle ne!

duomatic made in cz

 

Tak takto ne. Na obrázku vidíte sestavu, kterou je schopen spáchat český kutil (doufám, že ne certifikovaný plynař) Na plynovou hadici napáskuje levné regulátory bez bezpečnostních ventilů, které jsou určeny pro provoz spotřebičů, místo regulátorů pro karavan. Neumím si představit smysl takového systému. Pravděpodobně se má jedna lahev uzavřít a druhá otevřít, nebo otevřít obě a čerpat plyn z obou současně? Pokud demontuji jeden regulátor a nechám druhý ventil u bomby otevřený, nevím, jestli neprochází plyn z druhé bomby zpět prvním regulátorem. Je možné že ano, protože sousedé v kempu upozorňovali majitele tohoto zařízení, že je kolem něj silně cítit plyn. A to neměl v nijak extrémně starém autě, ale asi šlo o nějaký individuální dovoz. Proto využijte vaše znalosti nejen k své sestavě, ale pozorujte i co se děje kolem vás. Taková neskutečně diletantská sestava ohrožuje nejen majitele, ale i toho, kdo se nachází v blízkosti.

Odeslat článek známému   Vytisknout