Měnič 12/230V pro klimatizaci

Měnič 12/230V pro klimatizaci
Je nutno mít na paměti, že měniče se zapojují přímo na akumulátor, je nepřípustné vedení mezi měničem a akumulátorem prodlužovat. Odběry klimatizací jsou tak velké, že prakticky neumožňují provoz klimatizace na místě při vypnutém motoru. Kompresorové klimatizace je možno používat jen během jízdy a při stání je nutno použít generátor proudu.

 

Když se stavěla květnická prodejna, měl jsem přes kamaráda kontakt na člověka, který mi udělal revize elektřiny, přihlášku a vůbec všechno, co je k připojení na síť potřeba. Sešlo se pár let a nedávno jsme se viděli znovu. Přijel si koupit střešní klimatizaci do auta EasyCool od firmy Waeco s tím, že si jí připojí přes měnič na akumulátor.

 

Přirozeně jsem mu nabídl originální měnič, který je k tomu konstruován. Odmítl s tím, že měnič má. Já na to, že to nebude fungovat, protože měniče pro klimy jsou konstruovány pro velký odběr rozběhu kompresoru. Usmál se, připomněl mi, co dělá. Klimatizaci odvezl a ještě druhý den volal, abych objednal originál, že na ten jeho měnič klimatizace prostě neběží. Musím říci, že ve své praxi se setkávám každý den s některými scestnými tvrzeními, kdyby to nebyli zákazníci, někdy by to stálo za článek.

 

Ovšem je smutné, když doporučují koupi běžného, nikoliv speciálního měniče ke klimatizaci i odborníci, kteří se karavaningem živí. Zákazník si může koupit měnič jiný, ale z 99% klimatizace s tímto měničem nepoběží a v lepším případě to měnič nebo klimatizace možná přežije. I tady platí, že nejsem tak bohatý, abych kupoval laciné věci a než investuji peníze, raději si zjistím z více zdrojů, jestli technická informace, kterou jsem získal je podložená technickými znalostmi.

 

K nejznámějším značkám Dometic, Truma a Waeco klimatizacím jsou měniče osvědčené, speciálně vyrobené, disponují širokou škálou možností ochrany sebe i akumulátoru a hlavně jsou pro konkrétní typy klimatizací odzkoušené. I když měnič, který není určen pro klimatizaci kompresor klimatizace rozběhne, není záruka, že se tak stane i podruhé, potřetí. Rozběhový proud kompresoru je různý a je to závislé na tlaku kompresoru, jeho úvrati při vypnutí a mnoho dalších aspektů. To platí nejen pro klimatizace, ale i chladničky a kompresory obecně. Teoreticky je možné použít měnič pro klimatizace jiné značky, než pro kterou je určen, ale to už je na odpovědnost toho, kdo to zapojí. Pro kompresory obecně se musí počítat s rozběhovým proudem, který je až sedminásobek příkonu. Krátkodobé přetížení udávané na měniči je zpravidla časově kratší, než je tato vrcholová hodnota. Pokud má tedy kompresor 100W, musí být měnič nejméně 700W. Klima má například 700W, teoretický rozběh může být kolem 3,5kW (to je stálý odběr z akumulátoru 70A).

 

Je nutno mít na paměti, že měniče se zapojují přímo na akumulátor, je nepřípustné vedení mezi měničem a akumulátorem prodlužovat. Odběry klimatizací jsou tak velké, že prakticky neumožňují provoz klimatizace na místě při vypnutém motoru. Kompresorové klimatizace je možno používat jen během jízdy a při stání je nutno použít generátor proudu. Levné, elektricky nestabilní generátory mohou klimatizaci poškodit. Klimatizace je záležitost pro náročné, tak jako plná komfortní nezávislost. Než to ošidit, je lepší najít levnější řešení například v podobě střešních oken s ventilátorem, nebo tepla prostě trempsky přežít a klimatizací se vůbec ne zabývat. S montáží klimatizace se obraťte vždy na skutečné odborníky, tady platí dvakrát, že ušetřit a ošidit může mít za následek i požár vašeho obytného miláčka, nemluvě o tom, že můžete způsobit škody i na karavanech, které jsou v kempu někde vedle vás.

Odeslat článek známému   Vytisknout