Váš košík je prázdný
Měnič napětí
Měnič s obdélníkovým (trapézovým) průběhem
Měniče napětí jsou v principu zařízení, které přemění stejnosměrný proud z akumulátoru 12V nebo 24V například v automobilu na střídavý proud 230V. Je třeba rozeznávat kvalitu výstupního proudu. Nejlevnější měniče disponují tzv. obdélníkovým (trapézovým) průběhem, to zrcadlí kvalitu proudu. Levný obdélníkový měnič si můžeme pořídit pro odporové spotřebiče, jako žárovky, nabíječky, jednodušší motory bez elektronického řízení. Obdélníkový měnič disponuje se ztrátou až 10%, tedy počítáme li spotřebu v praxi, odběr z akumulátoru bude cca 1/10 příkonu spotřebiče.
- 100W žárovka má spotřebu kolem 10A. Teoreticky z vašeho 100A akumulátoru vytáhne 100% kapacitu za 10 hodin. V praxi se takové doby akumulátor nedožije, protože jeho napětí nesmí klesnout pod kritickou hranici. Údaj o kritické hranici napětí akumulátoru dodá výrobce.
Měnič se sinusovým průběhem
Protože se ale většinou kupuje měnič, abychom provozovali nějakou elektroniku, která je citlivá na kvalitu proudu, je třeba koupit měnič, který tuto kvalitu zaručí. Kvalitním sinusovým měničem Waeco je možné napájet úplně cokoliv. Naše sinusové měniče jsou testovány na nejcitlivějších mobilních elektronických zařízeních, které používá například Policie, nebo Telekomunikační úřad. Sinusové měniče se vyznačují i podstatně menší proudovou ztrátou kolem 4%. Veškerá elektronika prochází vývojem, přístroje jsou dokonalejší a dokonalejší. Dnešní měniče mají 2 druhy ochrany. Ochrana před sebepoškozením při nižším vyšším napětí na vstupu a před poškozením spotřebiče. Aby měnič správně fungoval, musí mít určitou toleranci napětí na vstupu. Pokud mu dodáváte menší napětí, sám je schopen na požadované napětí schodek dorovnat. Není ale schopen k tomu ještě chránit vaši baterii před podpětím. Pokud má měnič kritický nedostatek proudu, spustí akustickou signalizaci.
Měnič s modifikovanou sinusoidou ani ryba ani rak
Na trhu jsou k dostání i měniče s modifikovanou sinusoidou. Je to jakýsi pomyslný střed mezi tvrdým obdélníkovým průběhem a kvalitním, ale velmi drahým měničem sinusovým. Problémem je, že velmi často se musí přístroj pro který je modifikovaný měnič určen před použitím otestovat. Přístroj ani měnič by se neměl testováním poškodit, ale mohou se projevit poruchy čistoty chodu spotřebiče, jako brumy, šumy, chybné zobrazení monitoru, LCD apod. V našem obchodě měniče s modifikovanou sinusoidou vůbec nenabízíme. Není to proto, že bychom nechtěli, ale výrobci z naší nabídky je nevyrábějí.
Jak měnič nekupovat
Když se rozhodneme měnič koupit, určitě musíme vědět proč ho potřebujeme. Nikdy nekupujte měnič jen kvůli tomu, že chcete mít v autě zásuvku na 230V pro případ potřeby. Nekupujeme měnič zbytečně předimenzovaný. Měnič spotřebuje energii podle kvality 4-10% ať je za ním spotřebič či nikoliv. Pokud budeme mít zapnutý měnič třeba 2000W, potřebuje pro svůj provoz až 200W. Kromě nutnosti odpovídajícího připojení s průřezem odpovídajícím průměrem startovacímu kabelu může i bez spotřebiče každou hodinu 16Ah z vašeho akumulátoru. A protože ve fyzice platí výdej energie se rovná příjem + ztráta, ponechání zapnutého spotřebiče během jízdy pro vás bude znamenat zvýšení spotřeby vozidla. Jak už bylo popsáno, měnič spotřebuje jednu desetinu výkonu přepočteno na ampéry. Tedy pro měniče do 150W počítáme proud kolem 15A, přičemž kritická hranice pro kvalitní zapalovačovovou zásuvku je kolem 8A. Pokud budeme měnič používat nad tento limit, může dojít k jejímu poškození. Měniče nad 150W již musí být připojeny přímo kabelovými svorkami co nejkratším vedením přímo na akumulátor.
Jak kupovat měnič
Jednotlivé typy měničů už jsme si popsali, rozhodování výběru kvality měniče nechám na vašich finančních možnostech a potřebách. U každého měniče jsou uvedeny dvě hodnoty výkonu. Trvalý a krátkodobý. Krátkodobý výkon je taková vějička pro maximalisty, protože to je údaj, který vás zpravidla nemusí vůbec zajímat. Krátkodobý výkon je krátkodobé přetížení spotřebičem, který měnič unese během startu spotřebiče. Krátkodobý výkon se počítá v milisekundách a je tam jen proto, aby měnič vyrovnal start spotřebiče. Z toho plyne, že nemůžeme očekávat, když si přečteme na štítku spotřebu přístroje, že dogmaticky ten přístroj tuto spotřebu dodrží. Přístroje s komutátorovými motory si mohou při rozběhu, který nepokryje krátkodobý výkon až trojnásobek spotřeby, asynchronní motory, kompresory lednic a mrazáků spotřebují až sedminásobek výkonu. Kompresory jsou vůbec zajímavá zařízení, mají pokaždé jinou rozběhovou spotřebu a tak se klidně může stát, že nedostatečně naddimenzovaný měnič ten kompresor několikrát rozběhne a pak si najednou postaví hlavu a nejde.
Kdy nekupovat měnič
Jak bylo popsáno v předchozím odstavci, kupovat měnič ke kompresorové lednici do auta na 230V, která navíc nemá stabilizovaný kompresor pro přepravu, což se nevím projevuje nekonečným klepáním uložení kompresoru a k tomu měnič s výkonem 700 - 1000W, protože menší tu lednici nerozběhne, není zrovna ideální stav. A to ani vzhledem k ceně, ani užitkovosti a ani k ekonomice provozu. V dnešní době je spousta spotřebičů zkonstruovaných na 12/24V a k tomu uzpůsobených pro přepravu. V tabulce dole vidíte srovnání spotřeb proudu kompresorové lednice na 230V a stejné stolitrové lednice na 12/24V. A to je spotřeba teoretická, protože izolace lednice do auta je na jiné úrovni než izolace lednice do domácnosti.
Lednice na 230V kompresorová lednice na 12V jm. příkon W 60/230V = cca 600/12V 48/12V Doba běhu 18% 10,8A 0,75A
Z výše uvedeného plyne, že úsporou nákupní ceny nezískáme úsporu energie, vše musíme zaplatit zvýšenou spotřebou nebo posílením výkonu fotovoltaického panelu. Určitě se vyplatí před bezhlavým nákupem počítat, případně se poradit. Výpočet je hrubý a teoretický, ale i tak ukazuje nevýhodnost spotřeby při provozu přes měnič.
Chlazení a odporové topení přes měnič je nesmysl
Chlazení, ohřev vody a topení měničem je nesmysl. Z této trojice se může vyjmout eventualita provozu klimatizace během jízdy, případně během krátkodobého stání se spuštěným motorem. Ale provoz jakéhokoliv uvedeného spotřebiče je energetickým nesmyslem a můžeme si to dokázat jednoduchým výpočtem. Pokud si představíme ohřev vody s výkonem 1kW při účinnosti 98%, potřebujeme pro ohřev 4 litrů na 55°C cca 13 minut. Za tu dobu ale spotřebujeme z našeho 100Ah akumulátoru kolem 1/4 teoretické kapacity, skutečné podle stáří a stavu i více než 50% kapacity s ohledem na limit poklesu napětí. Proto pro ohřev vody a topení volíme jiné nezávislé zdroje, např. plyn nebo otužování a dobrý spacák.