Takže se vrátíme k lednicím absorpčním. Jejich princip je starý jako lednice sama. Je to na bázi výměny tepelné energie. . Absorpční lednice má vyhřívanou řekněme schránku, kterou vyhřívá jedno nebo více médií. Vyhřívací těleso 12 nebo 220 V nebo malý plamínek plynu. Je velmi důležité, aby byla vyhřívací schránka dokonale izolována. Pokud je agregát v pořádku, lednice musí fungovat a je lhostejné, na jaké médium je poháněna, jestli je to 12, nebo 220V nebo plyn. Pokud lednice nejde na jedno z těchto médií, je třeba závadu hledat ve vyhřívacích tělesech, nebo v plynovém systému. Veškeré hledání závad můžeme provádět jen na lednicích v obytných přívěsech řady RM4***. Do ledniček ovládaných elektronikou se vůbec nedíváme a opravu svěříme odborné dílně. V ČR provádí opravy lednic a klimatizací Electrolux - Dometic firma Kov Velim.
Postup hledání žebrování hřeje
Zapneme lednici na jedno z médií, lhostejno které. Ujistíme se, že je ohřev funkční, tedy že žebrování nad válcem je teplé. Pakliže je teplé žebrování a lednice přesto nechladí, je to velmi špatné, oběh v lednici je pravděpodobně ucpán vnitřní korozí nebo nečistotou a tak je lednice prakticky neopravitelná. Lze sice vyměnit agregát, lze jej sehnat k lednicím do stáří 10 let, ale je to velmi nákladné a spolu s prací může cena dosáhnout na hranici prodejní ceny nové lednice.
Postup hledání žebrování nehřeje
Pakliže zadní žebrování lednice nehřeje, máme větší naději, že se podaří za rozumné peníze lednici zprovoznit. V zadní části lednice je vyhřívací válec. Ten je ohříván zespodu plamenem, nebo v oku zasunutým ohřívacím tělesem. Tělesa jsou dvě, jedno na 12V, druhé na 230V. Po zapnutí do zdroje jsou téměř okamžitě ohřáta na velkou teplotu, buďte při testování opatrní, z neopatrné manipulace jsou ošklivé popáleniny. Tedy v případě zapnutí se raději nedotýkat vůbec.
23O V
Závada může být v přívodním kabelu - zkontrolovat připojení, závada v regulačním ventilu, na tu asi sami nestačíte, musí se vyměnit regulační (s touto závadou jsem se ještě nesetkal), nebo je závada ve vadném vyhřívacím tělísku, musíte vyměnit tělísko (to je nejčastější příčina)
12 V
Závada může být v přívodním kabelu - zkontrolovat připojení, překontrolovat i funkci kabelu a průřez drátu na přívodu, musí být 2,5mm, závada může být ve vyhřívacím tělese - vyměnit, 12 V nemá žádnou regulaci, je to přímé připojení
Plyn
Závada může být v přívodu plynu, zkontrolovat těsnost a průchodnost trubek, otevření hlavního uzavíracího ventilu, závada může být v regulačním ventilu funkce plynu, správná funkce regulačního ventilu se pozná laickým pohledem tak, že plamínek musí reagovat na jeho pohyb od minima po maximum, závada může být v ucpané trysce hořáku, která se nachází těsně před hořákem v trubičce, závada může být v znečištěném hořáku, nutno vyčistit, závada může být i v neprůchodnosti komínku vyhřívacího tělesa, zkontrolovat průchodnost.
Lednice chladí, ale málo
- Sejměte mřížky pokud jsou vyjímatelné, závada může být v nedostatečném oběhu vzduchu.
- Závada je obyčejně v poškozené měkké izolaci vyhřívacího komína. Opravte izolaci, nedovolte, aby někde vylézala okolo. Můžete vnější plášť opatřit ještě jedním pláštěm z hliníku a znovu stáhnout páskou. Na jednom karavanu jsem opravil jen tyto maličkosti a lednice šlapala jako nová
- Nemyslete si, že tovární karavany i vyhlášených značek mají odvětrání ledniček dokonalé. Na lednici, pokud tam již není, můžete vyrobit hliníkový spojler, kterým odvedete ohřátý vzduch horní mřížkou ven z karavanu. Tedy od horní hrany lednice po horní okraj mřížky. Nedovolte teplému vzduchu, aby ohříval prostor pod vařičovou deskou. Kromě snížení výkonu lednice zbytečně v létě ohříváte interiér.
- Dejte pozor na průchodnost vzduchu dolní mřížkou. Některé karavany ji mají v podlaze a pak stačí zapadlý papír nebo hadr a vzduch neprobíhá tak jak má.
Lednice chladí, ale málo, instalace ventilátoru
Pokud jsme vyzkoušeli všechny možnosti, a nevíme jak dál, nebo s karavanem jedeme tam, kde běžně teploty vystoupají nad třicítku, můžeme pomoci oběhu vzduchu malým ventilátorem. Prodávají se ventilátory speciální, které se montují na záda lednice pod mřížku, nebo větší výkonné ventilátory instalované do horní mřížky. Osobně bych se k montáži ventilátoru uchýlil, až všechny zde popsané metody selžou.
Lednice chladí, ale jen někdy
Závada je v chladicí náplni, která obsahuje více koroze, a ta se při průtoku ucpává v ohybech trubiček. To je závada neopravitelná, a měli byste začít šetřit na novou chladničku. Druhá možnost je, že váš typ chladničky je již háklivý na dokonalém vyrovnání karavanu a tak zkuste zaexperimentovat s vyvážením karavanu. Není mi zatím známo, že by tato citlivost byla příznakem konce životnosti lednice, spíše se týká starších lednic, které ještě neměly šikmé výparníky.
Demontáž a montáž lednice
Nepříjemné je, že ve většině případů odstraňování závad musíte demontovat lednici z karavanu. Ta bývá připevněna zpravidla (ale není to podmínkou) jednak zezadu za větrací mřížkou klemou, pak může být připevněna šrouby pod vařičem, ale nejčastější způsob jsou šrouby z boku lednice, všelijak rafinovaně schované třeba pod trojúhelníčkem, který přidržuje kryt vařiče. Novější lednice mohou mít šrouby uvnitř pod čepičkami. Pro demontáž lednice zpravidla demontuji přední a boční šroubky dřezu, abych se lépe dostal na trubičku plynu. Opatrně demontuji venkovní mřížky, abych se lépe dostal na záda lednice. Pro jejich zpětnou montáž ZÁSADNĚ nepoužívám těsnění silikonem, který podle mne na karavan, až na malé výjimky nepatří. Na těsnění mřížek používám speciální pořád měkký tmel, který je na plastové folii, nikoli v tubě. Po opětném připojení by se měla provést kontrola těsnosti plynového systému.
Lednice chladí, ale jen někdy
Od roku 1996 Electrolux, dnes Dometic jsou nové typy větracích mřížek s odnímatelnou mřížkou jednak pro lepší tok vzduchu, ale také pro případný servis, například čištění trysek nebo hořáku. Je horní i dolní typ a různé rozměry pro různé chladničky. Značky výrobců jsou rozmanité, i když naštěstí (kvůli dílům) ne moc. Nejznámějším výrobcem je samozřejmě Elektrolux, který dodává ledničky a klimatizace do většiny evropských karavanů, aktuálně vyrábí trojkombinační chladničky i Thetford. Kromě toho jsou u nás k dostání maďarské lednice firmy Lehel, kterou také Elektrolux už koupil, a polský výrobce chladniček, o jejichž kvalitě nechci vůbec polemizovat. Ale velký počet reklamací na agregáty, které se měnily ještě v záruce nesvědčí o nějaké výrazné kvalitě. Maďarský Lehel-Elektrolux se svými lednicemi pro nezávislé použití má zase jiné ovládání, takže nemusí být bez velkých zásahů zamontovatelný místo vaší stávající lednice. Český kolos Elektrolux ukončil v roce 1999 prodej ledniček do karavanů, takže pokud budete mít zájem o originální chladničku, nebo chladící box, budete se muset obrátit na mě, nebo jiného dovozce.
Náhradní díly přes eshop
Na internetu je řada běžných dílů s krátkou dodací dobou, jako např. ohřívací tělesa, trysky, díly rozvodu, uzávěry lednic, ale i jiné díly. Vybírejte podle popisu, prohlédněte obrázek.
Náhradní díly mimo eshop
Není problém opatřit jakýkoliv náhradní díl na chladničku do 10 let stáří, někdy i starší. Požadavky na díly adresujte na email prodej[zavinac]karavan.cz, vhodné je přiložit ofocený štítek, který naleznete uvnitř na zadní stěně lednice. Pokud nemáte štítek čitelný, je sehnání dílu lednice velmi problematické. V případě potřeby umíme opatřit kompletní seznam dílů k vaší lednici. Druhá strana mince je, pokud vyberete něco špatně, nejde to vrátit, nebo spíše náklady vrácení v případě nevhodné objednávky by mohly přesáhnout cenu objednaného dílu. Mějte to na paměti a raději se přesvědčte, jestli jste objednali to, co určitě potřebujete.
Něčemu jste nerozuměli?
Případně máte nějaký problém, individuální závadu, nebojte se použít formulář pro komentář, je to snadné a anonymní, nechceme po vás ani zpětný email. Článek na základě vašeho dotazu doplníme, opravíme, nejde myslet úplně na všechno.