Váš košík je prázdný
Tepelná izolace aneb, jak zateplit dodávku?
Milujete celoroční výlety se svým „obytňákem“, ale v listopadu už je Vám v něm trošku zima? Jako ten spacák do -20° dobrý, ale přece jen byste v noci ocenili pár stupňů navíc?
Zateplení dodávky je dobrým způsobem, jak zlepšit tepelnou izolaci vozidla, což vede k lepšímu zachování tepla uvnitř v zimě a chladu v létě. Níže uvádím několik kroků, které vám pomohou zateplit váš vůz:
-
Odhlučnění a vyčištění: Nejprve odstraňte veškeré interiérové vybavení a vymačkejte všechny stávající zvukové izolace. Ujistěte se, že je interiér čistý a připravený na další kroky.
-
Výběr izolačního materiálu: Existuje několik typů izolačních materiálů, které můžete použít, jako jsou skelná vlákna, minerální vlna, polystyren nebo speciální izolační pěny. Vyberte takový materiál, který vám vyhovuje a který má dobré tepelně izolační vlastnosti.
-
Izolace podlahy: Položte izolační materiál na podlahu vaší dodávky a zajistěte ho pomocí lepidla nebo speciálních klipsů, aby zůstal na svém místě.
-
Izolace stěn: Poté, co jste izolovali podlahu, přejděte na stěny. Zde můžete opět použít vybraný izolační materiál a zajistit ho všude kolem.
-
Izolace střechy: Pokud je to možné, doporučuje se také izolovat střechu. Zde můžete použít stejné nebo podobné izolační materiály jako pro podlahu a stěny.
-
Těsnění děr a trhlin: Ujistěte se, že jste správně utěsnil všechny díry a trhliny, které by mohly umožnit unikání tepla nebo chladu. Použijte těsnící hmoty nebo pěny.
-
Zpětná montáž interiéru: Po dokončení izolace můžete opět nainstalovat interiér do dodávky.
Je důležité zdůraznit, že zateplení vozidla může být náročný úkol a může vyžadovat určité dovednosti a znalosti. Pokud nejste zkušený s tímto typem práce, můžete si nechat zateplení dodávky provést odborníky.
Mějte na paměti, že zateplení vozidla může změnit jeho váhu a také může ovlivnit jeho jízdní vlastnosti a spotřebu paliva. Proto pečlivě zvažte, zda je zateplení pro vás vhodnou volbou.
Jak zateplit dodávku či karavan se může zdát jako takový malý překladatelský oříšek, přesto, není tomu tak. Pojďme se tomu tedy podívat na kloub.
Zateplení nebo možná raději „izolace“ je v dnešní době téměř nezbytností. Izolace dodávky totiž neslouží pouze „na zimu“, ale velice dobře slouží také v létě. Funguje totiž oboustranně. V zimě nepustí teplo ven, ovšem v létě pomůže „neudělat“ z karavanu pec, ve které se nedá být.
Pokud tedy svůj karavan neužíváte cíleně jako saunu. 😉
Tepelná izolace tedy perfektně funguje víceúčelově.
Dneska bychom Vám rádi představili K-flex, který je výborný jako tepelná izolace do dodávky či všeho, čím rádi cestujeme na delší trasy.
K-flex je velmi oblíbeným „materiálem“, protože práci s ním zvládneme levou zadní.
Je měkký, takže jej můžeme vytvarovat dle potřeby (závisí na tloušťce) nebo naprosto jednoduše nařezat dle potřeby na požadovanou velikost.
Trochu technických detailů:
Jde o materiál, který je na bázi syntetického kaučuku s uzavřenou strukturou buněk.
Co si pod tím můžete představit?
- že do izolace nenasákne vlhkost, tudíž se sníží riziko koroze vašeho vozu
- že teplota nebude procházet z buňky do buňky, tudíž není třeba aplikovat tak silnou vrstvu
- že dokonce zafunguje i protihlukově
- že je lehký a zbytečně nenavyšuje váhu vozu
K-flex má další velké výhody v tom, že z jedné strany je potažen hliníkovou vrstvou, která sama o sobě zabraňuje úniku tepla, a z druhé strany je samolepící, tudíž jen sloupnete ochrannou fólii a rovnou lepíte.
Nenápadnou výhodou je i to, že vyrovná nerovnosti.
Teď k samotné aplikaci izolace K-flex:
- karoserii je nutno důkladně odmastit
o Použijte technický líh, aceton či rovnou isopropanol
o pokud neodmastíme či odmastíme špatně, snižuje se přilnavost lepidla cca o 70%, tzn. že se nám budou pod izolací tvořit rosné body, které ji budou postupně dál odlepovat i na těch místech, které „drží“, ale hlavně nám to tam začne kvést
o benzín a ředidlo nejsou odmašťovadla, sami jsou mastné
o jar není odmašťovač. Dobře, pánvičku sice dá, ale co ty hebké ruce jak dětská prdýlka? Ano, jsou zde zvlhčovače neboli mastnoty.
- pracujte v optimální teplotě
o značka ideál 20° +/-5°C
o pokud bychom lepili v mrazu, karoserie je orosená
o pokud bychom lepili v horku, přílišné horko nedělá lepidlu moc dobře a snižuje jeho životnost
▪ střecha je pro Slunce terčem, takže doporučujeme i pod samolepící izolaci K-flex nanést ještě vrstvu lepidla K-flex K-414, protože má vyšší tepelnou odolnost. Samolepící vrstva je navržena cca do 85°C, kdežto možnosti lepidla K-414 jsou nad 100°C. (Řešit spíše v případech tmavých laků.)
- používejte co největší kusy vytvarované/vyřezané izolace, abyste zamezili únikům tepla ve spárách a tvoření rosných bodů. Izolaci přimačkávejte například menším malířským válečkem, aby byla dobře přilepená celoplošně.
- používejte ostré nože (ale bacha na prsty), abyste zamezili „žvýkání“ materiálu a zajistili si tak, že na sebe pak jednotlivé kusy budou dobře dosedat
- největší zima je od nohou a hlavou ztrácíme spoustu tepla – ano i zde to platí, podlaha a střecha potřebují izolovat „trochu víc“
o při izolaci střechy myslete na to, že chceme mít pocitově tzv. „vzdušný prostor“, sloupky tedy dostanou trošku slabší kabát než samotná střecha. Nasnadě je i zamyslet se, zda sloupky nevyplnit pěnou či jinak ošetřit, aby se nám to tam zbytečně nerosilo.
o při izolaci podlahy myslete na to, že jde o měkký materiál, tudíž je nutno použít jako druhou vrstvu nějaký rošt nebo něco pevného, aby nedošlo k promáčknutí
o pokud by vám přišlo, že jste toho na tu střechu dali „přece jenom“ málo neklesejte na mysli, K-flex se dá (po odmaštění) krásně vrstvit
- vzniklé spoje na izolaci přelepte samolepící hliníkovou páskou
Doplnění k lepidlu K-flex K-414:
- lepidlo naneste opět na dobře odmaštěnou plochu pomocí štětce a nechte cca 7 minut zavadnout, poté přilepte izolaci K-flex a válečkem přitlačujte několik vteřin, aby se vrstvy vzájemně dobře propojily
- pamatujte na to, že jakmile tam to lepidlo dáte, tak už to nedostanete dolů 😉
Veškeré nutné příslušenství k K-flex izolacím naleznete zde