Váš košík je prázdný
Podvozek

Podvozek karavanu je základním stavebním prvkem, který nese celou váhu a umožňuje pohyb a tažení karavanu. Podvozek karavanu se skládá z několika důležitých komponentů, které společně tvoří pevnou a stabilní konstrukci. Zde je přehled některých klíčových částí podvozku karavanu:
-
Rám: Rám je hlavní konstrukční část podvozku a tvoří základní kostru karavanu. Může být vyroben z oceli, hliníku nebo dalších pevných materiálů. Rám je navržen tak, aby poskytoval dostatečnou pevnost a odolnost proti namáhání při tažení a při zatížení karavanu.
-
Nápravy: Nápravy jsou umístěny na rám karavanu a nesou váhu karavanu. Může se jednat o jednu nebo více náprav, v závislosti na velikosti a typu karavanu. Nápravy jsou vybaveny pružinami a tlumiči, které absorbují otřesy a nerovnosti na cestách, a zajišťují tak pohodlnější jízdu.
-
Kola a pneumatiky: Kola a pneumatiky jsou připevněny k nápravám a umožňují pohyb karavanu. Správně vybrané a správně nahuštěné pneumatiky jsou důležité pro bezpečnou jízdu a zajišťují správnou trakci a stabilitu. Je také důležité pravidelně kontrolovat stav pneumatik a jejich opotřebení.
-
Brzdy: Většina karavanů je vybavena brzdovým systémem, který pomáhá ovládat a zastavit karavan. Brzdový systém může být mechanický, hydraulický nebo elektronicky řízený, a zahrnuje brzdové destičky nebo brzdové bubny, brzdové kotouče, hydraulické hadice a další součásti.
-
Tahací zařízení: Tahací zařízení je část podvozku, která slouží k připojení karavanu k tažnému vozidlu, jako je automobil nebo kamion. Nejčastěji se používá standardní tažné zařízení ve formě koule nebo lžíce, které je umístěno na zadní části tažného vozidla.
Podvozek karavanu je navržen tak, aby poskytoval stabilitu, pevnost a bezpečnost během jízdy. Je důležité pravidelně kontrolovat a udržovat podvozek karavanu, včetně kontrol pneumatik, brzdového systému a ostatních důležitých komponentů, aby se zajistila bezpečná a spolehlivá jízda.

Vyztužení tuhosti podvozku dodávkových a…
Nejen kola se plní vzduchem. Významným faktorem pro jízdní vlastnosti permanentně zatíženého obytného vozu s vysokým těžištěm jsou volitelně dohušťovací systémy odpružení. Tvrdší odpružení snižuje naklánění v zatáčkách a tím pohodlnější a bezpečnější jízdu pro posádku

Co s neklidným karavanem
Ta otázka má dvě roviny, jedna co dělat, když už se karavan kývá ze strany na stranu, posádku jímá hrůza a začne se modlit a druhá, jak zabránit podobné situaci pro příště. My se budeme věnovat té první preventivní variantě.

O stabilizátorech a použití
Dotaz - Dobrý den, chtěl bych se zeptat na jednu věc. Nebo víceméně požádat o radu. Nabídl mi jeden člověk ke koupi stabilizátor AKS 2000, jetý, ze cenu 5.000 Kč. Protože jsem na karavanu nikdy stabilizátor neměl, tudíž s ním nemám vůbec žádné zkušenosti, tak nevím, jestli se na něm může něco pokazit, opotřebit, zničit používáním atd.

Návod k použití stabilizátoru AKS 2004 a 3004
Návod k montáži a použití na stabilizátory AKS 2004 a 3004.

Usnadněte si manipaci s karavanem
Zapojení karavanu s pomocí Lifty zvládne sám i méně zdatný karavanista, můžete si přitáhnout kladkostrojem silou 5ti osob přívěs ke kouli, nebo naopak auto ke karavanu, podle momentální situace.

Klín liftovací
Klín liftovací slouží k vyrovnání vozidla na nerovném terénu. U auta není jiné zbytí, u karavanu použijeme klín na straně, která je nižší. V žádném případě nevyrovnáváme karavan silou stabilizačními nohami. Kompletní nabídku klínů ...

Opravy a údržba brzd
V zásadě se nedoporučuje provádět amatérsky jakékoliv opravy, je třeba práci svěřit odborné dílně. Dnes je již doba jiná, na rozdíl od minulosti je v republice několik vybavených servisů, schopných opravy, diagnostiku a seřízení brzd provádět.

Klín zakládací
Zakládací klín je povinnou výbavou karavanů nad 750 kg, ale je vhodné jej mít i u přívěsů, které nejsou bržděné, tam je jejich účel ještě patrnější. Zakládacím klínem podkládáme vozidlo při odstavení, nebo při opravě. Nezaložení vozidla může být posuzováno jako podstatné porušení povinnosti.

Výběr držáku rezervy
Nejprve si změříme vzdálenost otvorů X podle přiloženého obrázku (obrázek jde rozkliknout) od horního okraje, v tabulce vybereme rozměr kola a tím zjistíme, jestli potřebujeme standardní výšku držáku, tzn. EH1, nebo rozšířenou, to je EH1/BR.

Zvedání karavanu
Zdánlivě jednoduchý úkon, který může při neopatrném přístupu pro nezkušeného karavanistu znamenat začátek velkých problémů. Dnes už není tak aktuální vozit rezervní kolo, protože vyhláška říká, že všechny vleky s výjimkou O1 musí být vybaveny náhradním kolem.